Illatos reklámok
Egy nagyon érdekes weboldalra bukkantam nemrég. Egy cég üzletekbe kínál különféle illatokkal felszerelt illatosító berendezéseket a forgalom élénkítése érdekében.
A hagyományos vizuális és hangreklám ugyanis ma már nem mindig hozza a kívánt eredményt, ezért a termékgyártók és szolgáltatók új módszereket keresnek, ilyen pl. az ún. aroma- vagy illatmarketing.
A főként kellemes illatokkal sok mindent el lehet érni, ezt különböző kutatások is igazolják: ha egy üzletben a vevők kellemes illatot éreznek, több ideig tartózkodnak ott. Vagy ha egy termék jó illatú, szívesebben vásárolják meg a vevők, mint az ugyanolyan, de semleges illatú terméket. Vagyis a szagok, illatok hatnak többek közt az érzelmeinkre és a viselkedésünkre is.
Ma már léteznek illatosított légtérrel rendelkező reklámtáblák is, amelyek bizonyítottan nagyobb érdeklődést keltenek a hagyományos reklámtáblákkal szemben, és emellett jelentősen nő a reklám emlékezetbe vésődése, ha a képet illat kíséri. Egy másik érdekes reklámfelület pedig az interaktív, illatos padlóreklám. Vagyis amikor egy látogató rálép a képre, az aktivizálódik, vagyis nemcsak a belső rejtett fény és hang aktivizálódik, hanem a beépített illatfúvó berendezés is.
Illatos légitársaságok
A nagy légitársaságok is elsőként próbálták ki az illatmarketing hatásait: a Singapore Airlines gépeinek a fedélzetén például egy speciálisan számukra kifejlesztett illatot lehet érezni, ráadásul ezzel az illattal itatják át azokat a meleg zsebkendőket is, amelyet minden utas kap felszállás előtt.
A British Airways légitársaság ügyfélfogadó irodáiban pedig élénken érezhető a frissen nyírt fű illata. Miért éppen ez? Mert egy angol kutatás szerint a megkérdezettek egyötöde a frissen nyírt fű illatát tartotta a kedvenc illatának.
Illatos üzletek
A Samsungnak ezentúl saját cégillata van, egy friss gyümölcsös illat, amivel elsősorban a new-yorki Samsung Experience üzleteit illatosítják, a készülékek csomagolását ill. a prospektusokat is.
A Bloomingdale's kiskereskedelmi lánc, szupermarketjeiben minden osztályon más és más illatot fúj be. Így például az újszülött- és csecsemő osztályon gyermek hintőpor illatot fújnak, a fehérnemű osztályon gyöngyvirág illatot, a karácsonyi vásárok idején pedig csokoládé- és fenyőillatot.
Egy amerikai hotelben lévő fagylaltüzlet forgalma 45%-kal nőtt, miután ostya és vaníliás keksz illattal fújták be, a Tchibo üzleteké pedig 72-134%-kal, amikor a bejáratuknál kávé aromát vezettek ki az utcákra.
És ami a legjobban tetszett:
„2006 decemberében a Got milk tehéntejet gyártó cég reklámkampánya keretében a San Francisco-i buszmegállóban különleges reklám jelent meg. A járókelők a reklámtábla mellett csokiskeksz illatot éreztek. "Nem lehet semmi jobb, mint egy pohár hideg tej az éppen elkészített ünnepi keksz mellé"- magyarázta a kampányban szereplő reklám lényegét Steve James, a Kaliforniai Tejtermelők Egyesületének elnöke. Forrás: www.aromaco.eu